zondag 9 februari 2014

Brandnetelthee - Thé d'ortie

Ik drink brandnetelthee sinds.....
 


... ik mijn lange haren door de kapper om liet toveren tot een bobline!!!
Nu had ik gehoord, van zuslief, dat brandnetelthee je haargroei bevorderd.
Dat kwam héél goed uit, want die hippe bobline beviel mij voor geen meter..

Sinds die tijd ben ik er achter gekomen dat brandnetelthee veel geneeskrachtiger is dan dat wij denken. Het kruid is namelijk goed voor het soepel houden van gewrichten, het reinigen van onze lever, nieren, huid (o.a. eczeem), de darm en de prostaat.

Sinds ik in Frankrijk woon, is het erg lastig om aan pakjes brandnetelthee te komen. Ik kocht voorheen altijd de Jacob Hooy thee van 'De Tuinen' en die nam ik dan telkens mee in mijn koffertje. Maar aangezien mijn voorraad langzaam verdween, ben ik begonnen met eigen brandnetelthee te maken!

Het is héél simpel en ook nog erg leuk! Op een zonnige dag in het voorjaar trek je erop uit en pluk je de nieuwe toppen van de brandnetels. Vergeet niet je handschoenen mee te nemen! Wij hebben nu al brandnetels groeien, het lijkt wel alsof het voorjaar hier iets eerder begint.
                                     


Thuis aangekomen was je de brandnetels. Ik was altijd ALLES, je weet maar nooit! Daarna leg je ze een kleine week te drogen bij de vensterbank. Et voilà!
Zo simpel is het. De gedroogde blaadjes heb ik in een vijzel fijn gemaakt. Dit kan natuurlijk ook in een keukenmachine.
Is het niet heerlijk om je eigen voorraad thee te kunnen maken! C'est magnifique!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten